Specjalista ds. eksploatacji portów i terminali (można spotkać się też z nazwą: operator logistyczny portów i terminali) to osoba odpowiedzialna za organizację, koordynację i nadzór nad operacjami transportowymi i przeładunkowymi w portach morskich, rzecznych, lotniczych i terminalach towarowych. To zawód kluczowy dla efektywności międzynarodowego łańcucha dostaw.
Jak zostać specjalistą ds. eksploatacji portów i terminali?
Obecnie Żak nie prowadzi naboru na ten kierunek. Polecamy kurs pokrewny: Agent celny (online) — dzięki niemu zdobędziesz wiedzę z zakresu odprawy towarów i zasad funkcjonowania obrotu towarowego, co przyda się również w branży portowej i terminalowej.
Specjalista ds. eksploatacji portów i terminali — czym się zajmuje?
W tej pracy liczy się organizacja i precyzja. Specjalista dba o to, by ładunki zostały właściwie rozładowane, załadowane, składowane, zabezpieczone i przekazane dalej zgodnie z dokumentacją, przepisami i harmonogramem.
Przykładowe obowiązki:
organizacja i koordynacja przeładunku towarów
nadzór nad ruchem kontenerów i przesyłek
obsługa dokumentacji przewozowej i magazynowej
współpraca z agencjami celnymi, spedytorami i przewoźnikami
przestrzeganie procedur bezpieczeństwa i przepisów BHP
monitorowanie terminowości dostaw i minimalizowanie ryzyka opóźnień
wykorzystywanie systemów informatycznych do zarządzania operacjami portowymi i terminalowymi
Specjalista ds. eksploatacji portów i terminali — cechy i predyspozycje:
W tym zawodzie sprawdzą się osoby:
dobrze zorganizowane
odporne na stres
potrafiące szybko reagować
z umiejętnościami analitycznymi i komunikacyjnymi
znające język angielski (dużo kontaktu międzynarodowego)
zainteresowane logistyką, transportem, handlem międzynarodowym
Zastanawiasz się, czy to zawód dla Ciebie? Zadaj sobie pytania:
Czy interesuje Cię transport i logistyka w skali globalnej?
Czy lubisz zadania wymagające koordynacji wielu działań?
Czy potrafisz działać pod presją czasu?
Czy odnajdujesz się w kontaktach z klientem, przewoźnikiem i urzędem?
Czy chcesz mieć wpływ na to, jak sprawnie poruszają się towary po świecie?
Praca i zarobki specjalisty ds. eksploatacji portów i terminali
Specjaliści najczęściej pracują w:
portach morskich i rzecznych
terminalach kontenerowych i przeładunkowych
centrach logistycznych i dystrybucyjnych
firmach spedycyjnych i transportowych
Zarobki zależą od lokalizacji, formy zatrudnienia i doświadczenia. Średnio to 6000–7500 zł brutto. Osoby z doświadczeniem i znajomością języków obcych osiągają znacznie wyższe wynagrodzenia.
Ciekawostki i takie tam
Największy port kontenerowy Europy znajduje się w Rotterdamie – rocznie przeładowuje się tam ponad 14 milionów kontenerów.
Terminale to nie tylko porty morskie – lotnicze terminale cargo odgrywają coraz większą rolę w handlu międzynarodowym.
Największym terminalem przeładunkowym w Polsce jest port w Gdańsku, który obsługuje setki tysięcy kontenerów rocznie.
Specjalista ds. eksploatacji portów i terminali — zawód dla Ciebie?
S
prawdź ofertę kursów w Żaku i wybierz coś dla siebie.
Zapisz się na kurs Agent celny — to dobry start w karierze zawodowej związanej z transportem i logistyką.